Бунт проти тоталітаризму в новелі Т. Манна «Маріо та Чарівник»

Войовничий гуманізм — ось що потрібне

нам сьогодні, гуманізм, який виявив би

свою мужність, довівши, що принцип

свободи, терплячості й сумніву не можна

дозволити пригнобити фанатизму,

позбавленому сорому чи сумніву.

Т.Манн

Томас Манн — німецький письменник, лауреат Нобелівської премії. З-під його пера виходили різні за жанром і тематикою твори, однак усі критики одностайні в думці, що головним завданням митець вважав проповідування загальнолюдських гуманістичних засад. Поширеною є й думка, що в професійному становленні Томаса Манна важливу роль відіграла подорож до Італії — країни, яку він сприймав як колиску західноєвропейської культури. Ця поїздка стала причиною появи кількох творів, серед них — і новела "Маріо і чарівник".

У новелі описано маленьке італійське містечко Торре ді Венере, згадка про яке, за зізнанням автора "завжди викликає в мене,гнітюче почуття". "Озлобленість, роздратування, нервове збудження", що панували в Італії, справді отруїли атмосферу курортного населеного пункту. Письменник був пригнічений ставленням персоналу готелю до його сім'ї, а особливо під час переселення в інше місце через примхи княгині, яка жила у сусідньому номері. Цей випадок виявив схильність готельних служників до зловживання владою, до ницості, жалюгідного підлабузництва до тих, хто посідає високе суспільне становище.

До того ж на пляжі італійці "гнули кирпу" й у повітрі витав якийсь гнітючий настрій: люди постійно вихвалялися своєю приналежністю до італійської нації, легко ображалися, недоречно виголошували довгі промови про боротьбу національних прапорів. "Скоро ми зрозуміли, що це політика, що йдеться про ідею нації. І справді, на пляжі аж кишіло юними патріотами — неприродне і дуже гнітюче явище", — зауважує Томас Манн.

Драматизм подій поглиблюється, коли в новелі з'являєтеся такий собі Чіполла. Афіші, розклеєні по всьому містечку, проголошували, що він майстер веселити публіку, видатний штукар. Люди зібралися в кінозалі, очікуючи веселого й легкого видовища. Та перед їхніми очима постав неприємний каліка-горбань, який виявився гіпнотизером. Усвідомлюючи своє вміння, Чіполла поводиться зверхньо, просто висміюючи публіку, а іноді зло жартуючи. Гнітюче враження посилювала й нагайка з руків'ям у формі пазура, якою він хльоскав, коли наказував іншим у трансі робити те, що йому спаде на думку. Чим довше тривала вистава, тим витівки штукаря були жорстокіші й принизливіші, при цьому він не переставав виголошувати гасла про велич Італії. Проте одна з його витівок закінчується трагічно: смертельно ображений юнак Маріо, викликаний із залу для привселюдного приниження, застрелив Чіполлу з пістолета. —

Чому в Італії панували такі настрої? Що в новелі уособлює Чіполла з його поглядом, повним ненависті, й образливим символом влади — нагайкою? 1926 року (а саме тоді письменник відпочивав у Торре де Венере) у країні спостерігався спалах нацистських настроїв, панували презирство і зневага до іноземців. Усе це прелюдія до появи фашизму в Італії. У новелі "Маріо і чарівник" Томас Манн засуджує такий лиховісний прояв патріотизму, показує його потворну сутність в образі Чіполли.

Твір видатного німецького письменника — бунт проти дискримінації, заперечення всіх форм гноблення людської особистості. Зрозумілим є введення в сюжетну лінію сцени смерті гіпнотизера: автор доводить, що всім світовим проявам тоталітаризму, врешті-решт, буде покладено край.

Схожі записи з категорії Манн Томас

Вирішення проблеми митця і мистецтва в новелі Т. Манна «Смерть у Венеції»
Доктор Фаустус характеристика образу Адріана Леверкюна
Якщо «бог помер», то що робити людям? (за романом Т. Манна «Доктор Фаустус»)
Чи можна назвати чарівника Чіполло сильною особистістю?
Сенс бунту Маріо (за новелою Т. Манна «Маріо і чарівник») (2)
Перемога людського розуму та цінності людської гідності у новелі Томаса Манна «Маріо і чарівник»
Відтворення в новелі Т. Манна «Маріо і чарівник» європейської атмосфери 30-х років XX століття, просякнутої фашистськими ідеями
Бунт Маріо як передвістя звільнення людей від тоталітаризму (за твором «Маріо й чарівник»)
Сенс бунту Маріо (за новелою Т. Манна «Маріо і чарівник»)
Чи потрібні суспільству сильні особистості, подібні до Чіполло? (За твором Т. Манна «Маріо і чарівник»)

Корисний матеріал? Додай в закладки:

Ви можете залишити коментар.

Залишити коментар