Огляд творчості Миколи Михайловича Карамзіна

Микола Михайлович Карамзин - чудовий поет, прозаїк і історіограф. Він відкрив своїм співвітчизникам «Історію держави Російського». Завдяки багаторічній титанічній праці Карамзина, російські люди довідалися про самі віддалені часи становлення країни. Його праця - це не сухі факти й цифри, а життя у всьому її різноманітті. Карамзин систематизував, узагальнив і художньо оформив колосальний матеріал, накопичений літописцями. Письменник зумів донести до сучасників великий дух патріотизму й самовідданості перших «будівельників» держави росіянина

Але Микола Михайлович починав свою діяльність літератора не з історичного жанру. Він привніс у Росію сентименталізм. Його повість «Бідна Ліза» з'явилася новим етапом на шляху розвитку російської літератури. Після класицизму з характерними для нього обмеженнями й ходульними героями, сентименталізм з'явився теперішнім одкровенням. Письменник розкриває внутрішній мир героїв, їхнього почуття й переживання. Це вже не зліпки з людей, а самі живі й реальні герої. Розвивав у своїй творчості Карамзин і жанр історичної повісті: «Наталя, боярська дочка», « Марфа-Посадниця» і інші. Віддав данину Микола Михайлович і поезії:

Віють осінні вітри

У похмурій діброві;

Із шумом на землю валяться

Жовті листи

Поле й сад спорожніли,

Ремствують пагорби,

Спів у гаях замовкло -

Скрилися пташки...

Мандрівник сумний, утішся:

В'яне природа

Тільки на малий час;

Усе оживиться

Його вірші многотемни: він писав про любов і природу, зміні людських почуттів і про государиню. Не позбавлені філософського змісту його епіграми:

Що наше життя? Роман - хто автор? Анонім

Читаємо по складах, сміємося, плачемо... спимо

У невеликій фразі відбита філософія життя, її різноманіття.

Що є життя наша? - Казка.

А що любов?- Її зав'язка;

Кінець сумний иль смішний

Народися, люби - і Бог з тобою!

Працював Карамзин і в публіцистичному жанрі. Його статті: «Про книжкову торгівлю й любов до читання в Росії», «Що потрібно авторові», «Про любов до Батьківщини й народної гордості» можуть цілком соотнестись із нашим часом, вони не менш актуальні для нас, хоча написані на початку дев'ятнадцятого століття

Це зайвий раз підкреслює талант Карамзина, його вміння заглянути в суть речей, що мало міняється згодом. Карамзин - наш класик, а її цінності вічні; спадщина Миколи Михайловича Карамзина-Доказ тому

В 1791 році після виходу у світло революційної книги А. Н. Радищева, початок друкуватися опис подорожі іншого автора, що зіграло роль дуже важливу, але зовсім іншу в розвитку російської літератури. Це були «Листа російського мандрівника» молодого письменника Миколи Михайловича Карамзина.

Карамзин, хоча й був значно моложе Радищева, належав до тої ж епохи російського життя й літератури. Обох глибоко хвилювали ті самі події сучасності. Обоє минулого письменниками-новаторами. Обоє прагнули звести літературу з абстрактно-міфологічних висот класицизму, зобразити реальне російське життя. Однак по своєму світогляді вони різко відрізнялися друг від друга, несхожа, а багато в чому й протилежна була оцінка дійсності, тому настільки по-різному й всі їх творчість

Син небагатого сибірського поміщика, вихованець іноземних пансіонів, недовгий час офіцер столичного полку, Карамзин знайшов своє щире покликання, лише вийшовши у відставку й зблизившись із засновником «Типографической компанії» Н. И. Новиковим і його кружком. Під керівництвом Новикова бере участь у створенні першого в нашій країні дитячого журналу «Дитяче читання для серця й розуму».

В 1789 році Карамзин подорожує по країнах Західної Європи. Поїздка й послужила йому матеріалом для «Листів російського мандрівника». У російській літературі ще не було книги, що так жваво й змістовно розповідала про побут і вдачі європейських народів, про західну культуру. Карамзин описує свої знайомства й зустрічі з видатними діячами європейської науки й літератури; захоплено розповідає, про відвідування скарбів світового мистецтва

Свого роду одкровеннями для російських читачів були зустрічаються в «Листах російського мандрівника» настрою «чутливого мандрівника». Особливу чуйність серця, «чутливість» (сентиментальність) Карамзин уважав основною якістю, необхідним для письменника. У заключних словах «Листів...» він як би намічав програму своєї наступної літературної діяльності

Чутливість Карамзина, наляканого французькою революцією, що він відчував як передвістя «всесвітнього заколоту», в остаточному підсумку вела його від російської дійсності в мир уяви

Повернувшись на Батьківщину, Карамзин приступився до вивчення «Московського журналу». Крім «Листів російського мандрівника» у ньому були опубліковані його повести з російського життя - « ЧиБідна за» (1792), «Наталя, боярська дочка» і нарис «Флор Силин». У цих добутках з найбільшою силою виразилися основні риси сентиментального Карамзина і його школи

Дуже важливе значення мало творчість Карамзина для розвитку літературної мови, розмовної мови, книжкового мовлення. Він прагнув створити одну мову для книг і для суспільства. Він звільнив літературну мову від слов'янізмів, створив і ввів у вживання велика кількість нових слів, таких, як «майбутність», «промисловість», «громадськість», «закоханість».

На початку XIX століття, коли за язикову реформу Карамзина боролася літературна молодь - Жуковський, Батюшков, Пушкіна-Ліцеїст, сам він усе більше відходив від художньої літератури

В 1803 році, по його власних словах, Карамзин «стрижеться в історики». Останні двадцять із зайвим років свого життя він присвятив грандіозній праці - створенню «Історії Держави Російського». Смерть застала його за роботою над дванадцятим томом «Історії...», що розповідає про епоху «неясного часу».

Корисний матеріал? Додай в закладки:

Ви можете залишити коментар.

Залишити коментар