Опрацювання ідейно-художнього змісту частини повісті «Солом’яники». Фронтальне опитування

• Що являла собою Кукуріківщина? {«Кукурівщиж не мала кінця, як не Мала початку: її приземкуваті, в червоних і зелених картузах дахів будиНочки вервечилися доокруж міста й звільна розпросторювалися по довкоЛишніх пагорбах, ярах, перелісках, річищах і левадах. Час од часу Академія Наук та місцеві ентузіасти організовували сюди експедиції...»)

• Як склалася доля учасників досліджень цього передмістя? («... ЧеРез багато років, уже в нинішні часи, проектними, що накидали план

Нового ирійського мікрорайону, дізналися про долю її учасників: вони Пристали в прийми до місцевих дівчат і молодиць та викохують на Городах полуниці й думати забули про розвій географічних наук...»)

• Якою комерційною справою займався дядько Денис? {«Саме підСкочили ціни на хутряні шапки, дядько Денис викорчував пів-саду, Натомість викопав басейн і виписав здалеку десяток крихітних воДяних пацюченят — нутрій. Нутрії в дядьковім басейні швидко розПлодилися і вода аж кипіла ними. Дядько власноруч лупив нутрій і, Облуплених, відпускав у басейн, аби вони знову обростали шкурою та Хутром...»)

• Як мешканці Кукуріківщини сприймали чутку про кінець світу? («Спричинили до того забобони старих про кінець світу. Чутки про світову катастрофу або про війну в ті часи не дивною для Кукуріківщини; час від часу вони прокачувалися по передмістю, наче повів вітру по заростях татарського зілля, лишаючи по собі тривожний шелест язиків і пусті полиці міських магазинів. За якихось півдня мило, сіль, цукерки та крам перебиралися до комор досвідчених і завбачливих кукуріківщан...»)

• Через що дід Єврась, зголоднівши, їв солоний суп? («Тільки баба Одарка поставила перед Єврасем миску, як сіль, що її наносив на гоРище дядько Денис, обважнівши від дощової води проломила стелю І шубовснулася у суп! Дід таки доїв суп — не пропадати ж добру, Пересоленого ні курці, ні поросяті не даси»)

• Із приводу чого старі Солом'яники вимушені були відокремитися від молодих? («По солоному обіді діда почала доймати спрага, Він перехилив у себе бочку з дощовою водою, тітка Дора, що хотіла помити тою водою голову, дорікнула свекрусі. Дід Єврась за словом до кишені ніколи не ліз, воно лежало у нього напохваті, втрутилися дядько Денис та баба Одарка, і невзабаром горшки родини Солом'яників були побиті на дрібне череп'я. Того ж таки дня дід Єврась забив дошками двері до сінець, і дядько з тіткою почали лазити через вікно. Назавтра Солом'яники офіційно поділились: старим дісталася корова Манька, а молодим — гараж: з кабаном...»)

• Якої шкоди завдав храп дядька Семена? («...Піч почала ловити Дрижаки, буцім на морозі, білий пил сіявся зі стелі, а невдовзі стіни Будинку била справжня трясця і на підлогу падали шпарунки, тоді Я поспіхом вбігав до кімнати і із макогоном, що стояв напохваті біля Ліжка, гатив дядька по голові, інакше годі було його доймати...»)

• Через що виникло непорозуміння між Жуком і Колькою Капель-дудкою?

• Яким чином Жук принизив Кольку? («Капельдудка, хникаючи, мов Дитина, розмазуючи по обличчю сльози, вирвав пучку пирію з грудками

Сухого чорнозему на корінцях і став жувати. По тому, милостиво Відпущений Жуком, позадкував і, вистукуючи парусиновими черевиКами, зник у сосняку...»)

• Чому Колька Капельдудка раптово повернувся до бандюги Жука?

• Через що Яків Паровозник жертвував власним життям? Як це його характеризує? {«Одна з цистерн зайнялася, і дядько Яків погнав її від Станційних складів і гнав доти, доти вона не вибухнула. Бензином Плекало на дядьків паровоз, і машиніст заледве вибрався з охопленої Полум'ям кабіни...»)

• Що свідчить про економність старих Солом'яників? {«Старі так Звикли берегти кожного шеляга, що давно вже жили святим духом, У великі свята присмачуючи його сироваткою або підсолодженою Водою...»)

• Чому дід Єврась, а потім і Халимон переселилися в Ирій? {«...У їхНій хаті завівся домовик...»)

• Якою була зустріч домовика з Єврасем? {«Уже по війні домовик забрів якось сюди, на Кукуріківщину, усю ніч балакали вони з Єврасем Про щось своє: лишитися в місті домовик не захотів, хоч Єврась і наБивався теплим, чисти горищем, а помандрував світ за очі і хтозна, Де тепер віється...»)

• У чому полягали особливості відгодовування кабана? {«Кабан уже Давно не виходив з залізної буди, його відгодовували, буцім наповнюВали тушонкою консервну бляшанку; тепер чекали на морози, щоб Ту бляшанку відкрити...»)

• Чим окрім хліба годувався кабан? {«Я підбігав до купи брухту (його За абищо купляв у сміттярів дядько Денис) і шпурляв кабанові все, Потрапляло під руку: підшивки старих газет та журналів іржав Колеса тачок, потріскані, нашпиговані гвіздками гумові покришки, Уламки дощок, лискучі дизельні циліндри, березові й дубові оцупалки, колінчаті вали; усе те з пекельним скреготом перемелювалося між. Жорно подібних зубів кабана і безслідно зникало у його невидимому Череві, буцім провалювалося під землю»)
• У чому полягали особливості тренування у декламуванні уривків із твору Ґете «Фауст»? {«Із кожним словом мій голос набирав сили, пружності, басовитості; переполохано кудахкаючи, пурхала З-під порічок, знову розділившись на дві половини, як велів закон, Зозуляста курка, кабан у ритм моїй урочистій мові ляскав лишаю-Ватими вухами, Нерон-Балалайка подзвонював ланцюгом, спинавСя на задні лапи і так застигав, побожно дослухаючись; горобці на груші переможено примовками, а баба од зворушення німіла й хрестилася...»)

• Як зовнішньо підготувався хлопець до олімпіади? {«... Випрасував лижНий костюм і накваюцав ботинки. Шкарпетки геть зітерлися на п'ятКах, висіли, мов жабо. Я знайшов у закапелку старі тітчині панчохи, Зав'язав їх мотузками вище колін і почувався вбраним незгірш свого однокласника, жевжикуватого синка директора водоконтори...»)

• Яким чином Михайло сприйняв свою поразку на олімпіаді? {«БоЛяче вражений такою несправедливістю, я почвалав слідом за шаНовним гостем, головою відбіркової комісії...»)

• На які помилки хлопця звернув увагу Кузьма Перевесло? {«Бо Ви граєте лише самого себе і чуєте на сцені лише себе. Ви для себе І актор, і глядач, і критик. Ви для себе — все, але тільки для себе. Велике акторське мистецтво...— мистецтво перевтілення і самоЗаперечення. Вбий себе, щоб народився інший, — ось альфа і омега Великого лицедійства, а ви себе вбити не здатні, бо надто любите Себе. Тому ви ніколи не подивуєте і не зачаруєте світ з театральної Сцени...»)

• Що подарував Кузьма Перевесло Михайлові, прощаючись? {«А втім, грайте себе, грайте. Я—це світ, театр, трагедія, комедія і драма, але ж треба, щоб усе це було — світ, і театр, і драма, а не самі диктові декорації, по яких течуть фольгові ріки...»)

• Чому Першотравень не був веселим для Михайла? {«Минулої весни Готувався освідчитись однокласниці в коханні; напередодні Першотравень сусіда по парті сипнув у чорнильницю карбіту — жовтий Дразливий дим виповнив клас, урок було зірвано. Караюча рука класного керівника упала на мене. Я покаявся в провині — не виказувати Ж було товариша. Послали по матір, духопелів якої я все ще боявСя...»)

• Що зумовило започаткувати космічної ери людства, на думку Михайла?

• У чому дядько Денис критикував Омелька Омельковича, директора водоконтори? {«Тільки й того, що Омелько скрізь товк воду в ступі Дотовкся, що призначили його директором водоконтори. Тепер їздить На роботу в державній «Побєді», а тебе в автобусі б'ють і тіпають, Наче коноплі на терниці. І поганенька обивательська заздрість тоЧить тобі душу...»)

• Яким чином Дора підтримала заздрість свого чоловіка? {«Омель-Чиха в Пакуль по вишні на «Побєді» котить, а ми за нею пилюку Ковтаємо. Не паси завидющими очима чужого товару, бо свій розБіжиться, скажеш їй, і ви те, мовляв, минуще, проштрафиться Омелько — на викиштель його і машину заберуть, і мене замість Омелька настановлять і возитиму я тебе... на «Побєді» про твоє Задоволення...»)

• Через що Параска вирішила порізати курей? («нестися кури переСтали і цілісінькі дні греблись під горою, лаштуючи нори. Аж тепер Матір утямила: кури показилися! Щоб не зіткатися з сільським ветеРаном, вона тихцем порізала курей та й закопала у вишняках...»)

• Як дядько Денис і Михайло у болотній місцевості відстежували кабана? Чим ця ситуація була кумедною?

• Чому Жук завдав Михайлові болю морального і фізичного?

• Чим пояснити думку героя твору, що краще героїчно померти, ніж дружити з Жуком?

• За допомогою чого Михайло і дівчина у білому пуховому береті змогли сховатися від Жука і його компанії? («Тої ж миті завіса Впала, і густа та в'язка, мов пакульська грязюка, темінь хлюпнула На землю, накривши нас. Тупіт Жучків віддавався, ми залишилися саМі, але в пітьмі, мов у погребі, ляда якого раптово зачинилася...»)

• Які відчуття пройняли хлопця, коли він тікав з дівчиною від хуліганів? («Я вже трішки любив її, дівчину в білому береті...»)

• Яким чином дівчина у білому пуховому береті охарактеризувала Жука? («Він бандит і хуліган. Його проклинає уся Кукуріківщина. Він у власної матері курей покрав...»)

• За що Михайло дорікав дівчині за хулігана Кукуріківшини? («НеПравда! Він сильний і сміливий! Він нікого не боїться. А ви всі боїтеся Його, боїтеся, я знаю. І ти теж: боїшся!»)

• Чим дівчина вразила Решета, захищаючи Жука? («Бо може я люБлю його... І я не просила мене рятувати...»)

• Із приводу чого жалкував Михайло? («Було тільки до сліз жаль Себе: загину таким молодим! І буде завтра, і позавтра, і буде зима, Весна й літо, і буде світле майбутнє, лишень мене вже ніколи не Буде...»)

• Які почуття про майбутнє охоплювали хлопця? («Майбутнє бачиЛось мені невимовно прекрасним, і навіть у наисмутніші хвилини свої Я чекав на нього. Про майбуття мріяли герої книжок. Його прогноЗували газети, що я їх читав матері, поки та пряла біля каганця із Жовто-червоної снарядної гільзи. Його обіцяли вчителі. На противагу Матері, яка вірила тільки в сни, я беззастережно вірив і вчителям, І книгам, і газетам, і своїм мріям...»)

• Якими людей майбутнього уявляв герой? («...Люди ходитимуть У білих ясних одежах, і рухи їхні будуть повільні, розважливі, а мова Мелодійна. Вони любитимуть одне одного і казатимуть саму правду, Вони житимуть у білих будинках із сферичними скляними стелями, крізь які до їхніх квартир зазиратимуть зорі, Місяць і Сонце. За стіни їм слугуватимуть стелажі з книгами, і вечорами по роботі вони Сидітимуть у квартирах і слухатимуть серйозну музику..., а ще ті

Люди майбутнього читатимуть старезні книги в грубих шкіряних Обкладинках і пізнаватимуть таємниці життя, пока їхні кораблі Плаватимуть у далеких галактиках, і ті люди розмотують нитки Минулого життя...»)

• Про що розмірковував Михайло у разі своєї загибелі від Жука? {«...Люди майбутнього знайдуть мене, що таким молодим загинув Від руки бандюги Жука, подивуються несправедливості і повернуть мене до життя, і я, подивований, щасливий, ходитиму по їхньому заквітчаному Ирію, де з-поміж шовкової трави, любистку та чорнобривців (за колишнього життя ці квіти росли довкола моєї хати) Випинатимуться ясно-білі півкулі будинків, а у міському саду я побачу Клітку, за чавунними ґратами якої сидітиме Жук, схожий на горилу з підручника зоології; я підійду до клітки і скажу йому: «Я знав, що Ти непотрібний майбутньому...»)

• Що надумав виробляти дядько Денис? {«Надумав... вино з яблук Робити для всієї Кукуріківщини, яблук цього року — хоч Живець гаТи. Подивишся, як завізно стане. І з кожного кілограма яблук сто Грамів млинового — наші. А захочемо — вином візьмем. Утямив?»)

• Яким сприймав хлопець світ? {«Світ, звичайно, не самими білками Писаний, і на сонці є плями, як доведено наукою, але що ж ти маєш До світу, коли сам ще такий рябий-рябісінький...»)

• В чому полягала успішність у навчанні Славка Пасічника? {«Славко Пасічник був загальмований фізикоматематикотеоретик. На уроках З алгебри, коли клас безнадійно тонув у морі складних логарифмів, він Студіював вищу математику і лише на прохання учителя подекуди Шпурляв нам рятівні кола; на уроках з анатомії він шукав формуЛу, яка б виразила конкретну особистість; на уроках з астрономії Славко розробляв теорію космічного радіоперельоту. Йому належала Геніальна ідея транслювання екіпажу космічного корабля, вираженого В математичних формулах, могутніми радіовипромінюваннями на суСідні галактики в пошуках розвиненої цивілізації, яка спроможеться за формулами відтворити і корабель, і людей. Тільки в такий спосіб можливо, на думку Славка, подолати головний бар'єр, що розділяв Галактики...»)

• Якою Славко вбачав людину майбутнього? {«.. .Людина майбутнього, Аби її вільно транспортувати в сусідні галактики, мусить позбутись негативних емоцій. Я переглядав останні роботи психологів. ВиявляЄться, це довгий і складний процес. Тим швидше треба об'єднатися, Розпочати великий, хай поки що експериментальний наступ на неГативні емоції. В перспективі — моральне оновлення людства...»)

• Чим бачення майбутнього людства Михайла відрізняється від Славка? Відповідь узагальніть.
У чому полягали досягнення таланту Андрія Паровозника? {«...ЗаТе мав золоті руки і ходив у чорних шкіряних рукавичках, або їхнім Сонячним блиском не привертати до себе уваги. Він власноруч сконСтруював кишенькового телевізора, ракету «Ирій», яка стартувавши З шкільного двору, безслідно зникла в космічному просторі, радіосТанцію для підказок, що працювала безвідмовно. Уперше у світовій практиці за антену радіоприймача слугували учнівські вуха. ПередаЧі велися з «Камчатки», останньої парти, де Паровозник на уроках Майстрував и, а я ховаючись за спинами від учителевих очей, гриз «прочотні» книги...»)

• Чого необхідно було позбутися хлопцем впродовж трьох місяців? {«...Позбутися негативних емоцій і стати справжніми гуїннгнгми...»); {«Тримісячний випробувальний термін ми встановлюємо в розрахунку На певних індивідів — він зирнув на Андрія, — які в цьому складному І суперечливому світі на хочуть знати нічого, окрім гвинтиків та Гайок. Певен, що за три місяці і вовка можна зробити ягням, вилузавши з нього негативні емоції, як вилузуть горіх. Звичайно, якщо Вовк поставить собі за мету таке переродження...»)

• Як ви вважаєте, чому Колька Капельдудка вимушений був потрапити у компанію до Жука?

• Яким чином Андрій Паровозник захистив Михайла від бійки з Жуком і його жучками? {«Того ж менту Андрій крутнув довкола себе Десятипудовою сумкою на шкіряному паску. Свист, принизливіший Од Жукового, завис над Кукурівщиною, як зависає грозова хмара; він Бубнявів, важчав і вже падав на землю чорними брилами. Рвучкий Вихор геть злизав з вулиці жука і жучків разом з піском та сухим Листям, пожбуривши їх над дахами будинків...»)

• Чим пояснив Славка свою тривалу відсутність у школі? {«Славко Пасічник з'явився у школі аж наступного тижня оббігши з великого Переляку земну кулю по 51-й паралелі тисяча сто двадцять дев'ять Разів. По тому він довго й настирно пояснював нам, як увімкнувши Механізм його підсвідомості, пригнітивши нейрони кори головного Мозку...»)

Корисний матеріал? Додай в закладки:

Ви можете залишити коментар.

Залишити коментар