Тема падіння і духовного відродження людини у творах Достоєвського

До числа найбільших витворів Достоєвського , що зробили величезний вплив на світову літературу , відноситься роман « Злочин і кара».

Головний герой роману – колишній студент Родіон Раскольников – людина гострої думки , величезної внутрішньої прямоти і чесності. Він не терпить ніякої брехні і фальші , а власна злидні відкрила його розум і серце страждань мільйонів . Не бажаючи миритися з моральними підвалинами того світу, де багатий і сильний безкарно панує над слабкими і пригнобленими і де тисячі життів гинуть , задавлені убогістю , Раскольников вбиває жадібну , наживающуюся на чужому горі стару лихварки . Йому здається , що цим убивством він кидає символічний виклик всьому світу. Але мало того що одне вбивство спричиняє інше , убивство лихварки виявляє, що в самому Раскольникове ховалася глибоко захована , самолюбна , горда мрія про панування над « тремтячою твариною » і над людським « мурашником ». Очевидно , влада потрібна Раскольникову для того , щоб врятувати полечку , Соню , Катерину Іванівну , врятувати страждає людство навіть ціною власного нещастя : « ! Страждання взяти на себе»

Цей небагатослівний людина діє поодинці. Сам виробляє план , сам собою керує , сам виконує , бере на себе всю відповідальність . У певному сенсі це експеримент на собі , адже герой перевіряє свою теорію своїми діями. Фізично він вбиває іншого , а духовно себе . Його злочинність видно відразу , не відразу видно його експеримент над своєю совістю. У нього щирі , чесні наміри , хоча він і помиляється.

Теорія Раскольникова , людини похмурого , замкнутого , хворобливо- сприйнятливого , народилася під впливом життя . Важливо і те , що народилася вона « під важким петербурзьким небом» , в задушливій , тісній комірчині . Раскольников приймає теорію , згідно з якою « незвичайний » людина має право … тобто не офіційне право , а сам … має право дозволити своїй совісті переступити … через інші перешкоди , і єдино в тому тільки разі , якщо виконання його ідеї (іноді рятівної , може бути , для всього людства ) того вимагає ».

Причини, що змусили Раскольникова « переступити через кров» , розкриваються поступово , протягом усього роману .

Кульмінаційна сцена , де сам убивця перераховує , переглядає і в кінцевому рахунку відкидає всі мотиви злочину , – сцена визнання Соні . У цій сцені з особливою силою зіткнулася теорія Раскольникова з правдою Соні , що заперечує право людини на вбивство. Раскольников висловлює Соні різні пояснення вбивства: «хотів Наполеоном зробитися » , допомогти матері та сестрі ; посилається на безумство , яке довело його до божевілля; говорить про бунт проти всіх , про затвердження своєї особистості : « воша я , як усі , або людина ». Але всі доводи розуму , перш здавалися йому настільки очевидними , відпадають один за іншим. Якщо раніше він вірив у свою теорію і не знаходив жодних заперечень проти заходів , то тепер , перед правдою Соні , вона розсипається на порох. Раскольников починає відчувати безглуздість свого жахливого експерименту .

Теорії Раскольникова Соня протиставляє один простий аргумент , і навіть сам творець цієї теорії змушений з ним погодитися:

« – Я ж тільки воша вбив. Соня , марну , бридку , шкідливу .

- Це людина- то воша !

- Так адже і я знаю, що не воша , – відповів він , дивно дивлячись на неї. – А втім , я брешу , Соня , – додав він, – давно вже брешу … »

Соня закликає Раскольникова всенародно покаятися у своєму злочині , прийняти покарання . І Раскольников йде на перехрестя і цілує землю , яку своїм злочином осквернив .

Достоєвський розповідає про моральний стан Раскольникова після вбивства , щоб показати , ціною яких страждань він розплачується за нього . Страх стає постійним його супутником , він втрачає віру в себе , у свої сили і до самого себе відчуває відразу . Раскольникову не страшна каторга , справжнім покаранням для нього є покарання совістю.

Соня рятує Раскольникова. Але ж він сам йшов назустріч цьому порятунку , він покараний і врятований своєї власної непотерянной людяністю , своїм коханням.

В епілозі роману Раскольников переконується в хибності свого шляху , своєї теорії. « Але тут вже починається нова історія , історія поступового оновлення людини , історія поступового переродження його , поступового переходу з одного світу в інший , знайомства з новою, досі абсолютно невідомо дійсністю» .

Схожі записи з категорії Достоєвський Федір

Барвопис у «портреті» міста в романі Ф. М. Достоєвського «Злочин і покарання»
Значення символічних снів Гриньова в «Капітанській дочці» О. С. Пушкіна і Раскольникова в «Злочині і покаранні» Ф. М. Достоєвського
Викриття злочинного суспільства в романі Ф. М. Достоєвського «Злочин і покарання»
«Бідні люди» у романі Ф. М. Достоєвського «Злочин і покарання»
Ідея Раскольникова і її крах (за романом Ф. М. Достоєвського «Злочин і покарання»)
Крах «недокінченої» ідеї (за романом Ф. М. Достоєвського «Злочин і покарання»)
Правда Сонечки Мармеладової (за романом Ф. М. Достоєвського «Злочин і покарання»)
Принижені й ображені в романі Ф. М. Достоєвського «Злочин і покарання»
«Кроки» Раскольникова до злочину (за романом Ф. М. Достоєвського «Злочин і покарання»)
Злочин і покарання характеристика образу Олени Іванівни

Корисний матеріал? Додай в закладки:

Ви можете залишити коментар.

Залишити коментар