Тема природи в поемі «Мороз Червоний Ніс»

Можна запропонувати зрівняти пейзаж глави XVI з пейзажем пушкінського «Зимового ранку». Є чи в них щось загальне? Читачі зауважують, що й там і тут рисується «мороз і сонце», «сонячна зима». Усі зауважують і подібність окремих деталей. У Пушкіна: «Блищачи на сонце, сніг лежить; Прозорий ліс один чорніє». У Некрасова: «Морозно. Рівнини біліють під снігом. Чернеется ліс спереду...», «Рівнина в алмазах блищить...»

Але подібні картини природи поети сприймають зовсім по-різному. І цілком зрозуміло чому. Пушкіна малює радість любові й молодості; весь пейзаж пронизаний відчуттям щастя. Некрасов зображує трагедію, пейзаж пофарбований скорботою поета і його героїв

Необхідно, щоб усі побачили тут певну закономірність: людина по-різному бачить природу залежно від того, яке його щиросердечний стан. Мир природи сам по собі не зол, і не добрий. Але людина всім своїм життям пов'язаний із природою, воно частина її, її дитя і її хазяїн, її друг або її ворог. Він персоніфікує природу, він як би наділяє її своїми думками й почуттями, бачить її те доброї, те злий

Друга частина поеми малює відношення людини до природи й відкриває нам багато таємниць

У лісі, куди входить Дар'я, спокій здається «мертвим», «могильним», тому що й автор, і його героїня, і ми, читачі,- усе є під враженням похорону Прокла... Але ліс не вболіває й не загрожує: він просто байдужий до того, що відбувається з нами, його не зможуть торкнути тужливі пісні (скарги) і «глухе, нищівне виття» нещасної вдови

Коментуючи другу частину, треба звернути увагу нас на особливість її композиції: тут картини життя селянської сім'ї передані не прямим описом, а через свідомість селянки. Спочатку Дар'я подумки говорить із покійним чоловіком - і розмова цей нагадує пісні й голосіння, потім, коли неї огортає чарівний сон, у її свідомості змішуються спогади про найясніші дні життя й мрії осчастье.

Тут знову бажані зіставлення тексту поеми з фольклором, із сирітськими й овдовілими піснями й голосіннями. Є безліч фольклорних добутків, близьких за духом і за формою до пісень і голосінь Дар'ї, наприклад:

Прий-те весна червона,
Запек-те в лісі пташечки
Загорюем-то ми, сироточки,
Без рідний^-те панотця!

Як у селянських піснях, у некрасовской поемі не тільки вдова залишається нещасної, сиротіє й земля-годувальниця:

Витече, витече за ніч
Все наше матінка-жито...
Де ж ти, Прокл Севастьянич?
Що підсобляти не йдеш?..

Зіставлення поеми й народних голосінь дає можливість сказати й про трискладовий вірш. Читачі згадують двусложние розміри вірша, приводять приклади. Читач скаже про те, що Некрасов уперше широко ввів трискладові розміри, що рідко застосовувалися його попередниками й сучасниками. У цьому позначилася близькість некрасовской поезії до народного вірша. Народна поезія не застосовує таких же точних і «чистих» розмірів, як література. Але в селянських піснях і голосіннях найчастіше зустрічаються трискладові стопи. Можна показати в цьому випадку розміри тільки що процитованого голосіння

Зв'язок некрасовской поеми з народною творчістю висвітлює одну з важливих сторін народної свідомості - його поетичність. Перечитаємо картини весілля первістка - Гриши (гл. XXIII). Сумно й плавно рухаються думки вдови: вона уявляє собі довгі ночі без милого, заповнені ткацькою роботою, тонкі й добротні полотна, які натче до весілля ласкавого сина, сватовство й весілля. Все це так яскраво зображено, що бачиш нареченого й наречену, чуєш дзенькіт бубенцов перезви (низка святково прибраних саней з гостями).

И с такою ж художньою силою зображена далі страшна подія: рекрутчина, що загрожує синові. Як буває в народних піснях, тут вибудовується два ряди зв'язаних між собою картин, що зображують темне, грізне, страшне в природі й лихо в людському житті. Спочатку «темний ліс», «сірий волчище», що виходить із лісу: «Чию він вівцю віднесе?», «чорна хмара» над селом, «стріла громова»: «У чий вона будинок догодить?» Потім розкривається інший, ще більш страшний зміст цих картин:

Вести недобрі ходять у народі,
Паріям недовго гуляти на волі,
Скоро-рекрутський набір!

Корисний матеріал? Додай в закладки:

Ви можете залишити коментар.

Залишити коментар